Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός προσχέδιων

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΓΟΥΣ

  • Featured :
  • Prize :
Τοποθεσία

Βόλος

Έτος

2014

Φάση Ολοκλήρωσης

Οριστική Μελέτη

Μουσιολογική μελέτη

Το μουσείο της Αργούς έχει ως κεντρικό θέμα την Αργοναυτική Εκστρατεία και το ανακατασκευασμένο πλοίο της Αργούς. Ο μύθος είναι παρών σε όλες τις θεματικές ενότητες του μουσείου και αποτελεί σημείο αναφοράς, πηγή έμπνευσης και συνδετικό κρίκο. Το μουσείο περιλαμβάνει τρεις βασικούς Θεματικούς άξονες, με απώτερη αναφορά στο χρόνο.

Θεματικοί Άξονες / ενότητες

Κάθε θεματική ενότητα έχει και χωρική αυτονομία ενώ η μετάβαση από την μία στην άλλη γίνεται μέσω ενός μεταβατικού εκθεσιακού χώρου στον οποίο λαμβάνουν χώρα βιντεοπροβολές που σε προετοιμάζουν και σε πληροφορούν για το επόμενο σταθμό, το επόμενο ταξίδι, τον επόμενο Μύθο..

Έτσι μόλις κανείς ολοκληρώσει την περιήγηση του στην πρώτη Θεματική Ενότητα, στο Μύθο της αρχαιότητας, στο Μύθο του Ιάσωνα, των αργοναυτών και της μυθικής Αργούς,  μια βιντεοπροβολή με σύστημα media façade, στην όψη του κτιρίου, πάνω από μια υδάτινη επιφάνεια αναλαμβάνει να σε καθοδηγήσει για το τι πρόκειται να δεις στην συνέχεια. Σε αυτό το βίντεο με φόντο το νερό, οι άνθρωποι που εμπνεύστηκαν την ανακατασκευή του πλοίου αλλά και όσοι συντέλεσαν ώστε να υλοποιηθεί  παρουσιάζουν την σύγχρονη Αργώ, το σύγχρονο Μύθο.

Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Προσχεδίων για τη δημιουργία μουσείου για την αξιοποίηση της Αργούς, στο Βόλο. Συνεργασία με τους Θ. Κατσουνωτό, Θ. Παδουβά.

Το Λιμάνι του Μύθου

Ο  μύθος  – ιστορία βασισμένη στην παράδοση και  τους θρύλους – αποτελεί κιβωτό γνώσης και ανθρώπινης εμπειρίας  που περνά από γενιά σε γενιά. Διαχρονική πηγή έμπνευσης για την τέχνη και την επιστήμη θεμελιώνει τις πολιτισμικές αρχές και  δομές  και επηρεάζει  τους κοινωνικούς δεσμούς κάθε έθνους ή φυλής. Σύμφωνα με τον G. Jung: οι μύθοι αποκαλύπτουν τα πανανθρώπινα αρχέτυπα του συλλογικού ασυνειδήτου. Για αυτόν τον λόγο η γοητεία τους παραμένει αναλλοίωτη μέχρι τις μέρες μας παρά την πρόοδο της επιστήμης και την κυριαρχία του ορθολογισμού.

 Το  ταξίδι  και η περιπλάνηση  είναι ένα από τα πιο προσφιλή  αρχέτυπα της ελληνικής μυθολογικής θεματολογίας.

Η μουσειακή εμπειρία αποτελεί ένα τέτοιο  ταξίδι. Ο επισκέπτης αντλεί από το μουσειακό περιβάλλον  γνώσεις, εμπειρίες, συναισθήματα που μεταπλάθονται για να αφηγηθούν τελικά τη δική του νοητική περιπλάνηση- την τόσο προσωπική αλλά ταυτόχρονα και τόσο οικουμενική.  Το μουσείο αποτελεί λοιπόν την αφετηρία αυτού του ψυχικού και πνευματικού ταξιδιού. Είναι ένα λιμάνι, σημείο συνάντησης ερεθισμάτων και ιδεών, τόπος νοητικής και συναισθηματικής μεταβίβασης και ψυχαγωγίας.

Ο επόμενος μεταβατικός χώρος βρίσκεται ανάμεσα στην Θεματική ενότητα του Παρόντος και του Μέλλοντος. Στο χώρο αυτό έχει επιλεγεί να προβάλλεται συνεχώς το κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ με θέμα το μύθο της Αργοναυτικής Εκστρατείας, από εταιρία παραγωγής ταινιών της Αυστραλίας με την υποστήριξη του Δήμου Βόλου. Για το παραπάνω ντοκιμαντέρ απαιτήθηκε τετραήμερη περιήγηση της Αργούς στον Παγασητικό Κόλπο, συμμετοχή 55 κωπηλατών, από το Σύλλογο «Αργοναύτες 2008», ενώ οι Αργοναύτες φορούσαν όλοι ενδυμασία πανομοιότυπη με αυτή της εποχής του μυθικού πλοίου.